Program kursu:
- Komunikacja pomiędzy wychowawcą i dzieckiem, jej znaczenie w rozwoju dziecka
- Jak pomóc dzieciom, aby radziły sobie z własnymi uczuciami
- Jak stosować granice by zachować szacunek wobec siebie i dziecka
- Wspólne rozwiązywanie problemów:sześć kroków, które rozbudzają twórczy zapał dzieci i ich zaangażowanie
Czas trwania: 5-10 godzin
Program kursu:
- Zapoznanie z uregulowaniami prawnymi dotyczącymi odpowiedzialności porządkowej, dyscyplinarnej, cywilnej za wypadki uczniowskie, materialnej i za powierzone mienie
- Pszerzenie wiedzy na temat prawidłowego stosowania w praktyce szkolnej ustawy o ochronie danych osobowych
Czas trwania: 5-10 godzin
Program kursu:
- Poszerzenie wiedzy na temat przyczyn trudności w czytaniu
- Poznanie różnorodnych ćwiczeń usprawniających koncentrację oraz poprawiających integrację półkul mózgowych
Czas trwania: 5-10 godzin
Program kursu:
- Procedura postepowania w przypadku uzyskania, gromadzenia, utrwalania, przetwarzania i usuwania danych osobowych przez nauczycieli
- Zapoznanie z zasadami postępowania z danymi osobowymi
- Doskonalenie umiejętności stosowania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych w praktyce szkolnej
Czas trwania: 5-10 godzin
Program kursu:
- Metody i formy pracy nauczycieli przedmiotów matematyczno – przyrodniczych
- Wykorzystanie TIK na przedmiotach matematyczno – przyrodniczych
Czas trwania: 5-10 godzin
Program kursu:
- Strategie efektywnego nauczania a stymulowanie aktywności umysłowej uczniów
- Od kompetencji kluczowych do scenariusza zajęć
- Motywująca funkcja oceniania kształtującego w rozwijaniu indywidualnych zdolności i zainteresowań
Czas trwania: 5-15 godzin
Program kursu:
- Podstawy prawne określające rolę rodzica w procesie wychowawczym dziecka
- Pozyskiwanie rodziców do współpracy w różnych obszarach
- Jak zorganizować dobrą wywiadówkę?
- Informowanie rodziców o sprawach trudnych
- Metody efektywnego uczenia się
Czas trwania: 8-16 godzin
Program kursu:
- Rozpoznanie umiejętności dziecka zdolnego
- Diagnozowanie jego potrzeb
- Podstawa prawna w zakresie wspomagania ucznia
- Metody i formy pracy z dzieckiem zdolnym na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych
- Konstruowanie szkolnych programów wspierania zainteresowań i rozwijania postaw twórczych
- Inspirowanie do aktywności twórczej
Czas trwania: 5-10 godzin
Program kursu:
- Organizacja przestrzeni edukacyjnej
- Dobór skutecznej metody aktywizowania ucznia
- Omówienie wybranych metod aktywizujących
- Przygotowanie pomocy dydaktycznych do realizacji metod
Czas trwania: 8-16 godzin
Program kursu:
- Podstawy prawidłowej emisji głosu, ustawienia głosu
- Warunki zapobiegania zaburzeniom
- Działania trzech podstawowych części aparatu głosowego
Czas trwania: 5-15 godzin
Program kursu:
- Prawne i praktyczne aspekty zapewnienia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w placówce oświatowej
- Partnerstwo rodziców i placówki oświatowej w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży
- Projektowanie szkolnego programu wychowawczego i profilaktyki wynikajacego z diagnozy problemów środowiska oraz zgodnego z podstawą programową
Czas trwania: 5-15 godzin
Program kursu:
- Diagnoza problemów
- Konstruowanie planu rozwoju
- Ewaluacja działań
Czas trwania: 8-15 godzin
Program kursu:
- Specyfika projektów edukacyjnych – twórcze rozwiązywanie problemów
- Organizacja pracy – od koncepcji do prezentacji
- Ewaluacja projketu edukacyjnego
Czas trwania: 5-15 godzin
Program kursu:
- Strategie efektywnego nauczania a stymulowanie aktywności umysłowej uczniów
- Od kompetencji kluczowych do scenariusza zajęć
- Motywująca funkcja oceniania kształtującego w rozwijaniu indywidualnych zdolności i zainteresowań
Czas trwania: 5-15 godzin
Program kursu:
- Charakterystyka umiejętności kluczowych
- Tworzenie warunków w pracy z uczniem do zdobycia umiejętności kluczowych
- Wzajemna wymiana doświadczeń i wiedzy
- Wzbogacenie osobowości ucznia
Czas trwania: 8-15 godzin
Program kursu:
- Rola, istota, znaczenie i podstawowe techniki autoprezentacji
- Elementy komunikacji niewerbalnej a wizerunek zawodowy nauczyciela
- Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych w autoprezentacji
- Znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- Gesty i postawy budujące profesjonalne wrażenie własnej osoby
- Metody radzenia sobie ze stresem
- Celowe i świadome poruszanie się (ekspresja ciała)
- Głos (technika mowy), retoryka i mimika – narzędzia komunikacyjne
- Skuteczne metody radzenia sobie z tremą i emocjami
- Przewidywanie trudnych sytuacji i radzenie sobie z nimi
Czas trwania: 5-10 godzin
Program kursu:
- Projekt jako metoda aktywności uczniów
- Jak planować i realizować poszczególne etapy projektu
- Prezentacja i podsumowanie projketu. Ocenianie
Czas trwania: 5-10 godzin
Program kursu:
- Nauczyciel jako fukcjonariusz publiczny – obowiązek, korzyści
- Procedury reagowania w sytuacjach kryzysowych
- Techniki komunikacyjne czyli jak rozmawiać z agresywnym uczniem, trudnym rodzicem, mediami
Czas trwania: 6 godzin
Program kursu:
- Ocenianie kształtujące na lekcji – techniki i sposoby stosowania
- Narzędzia wspomagające ocenianie kształtujace – e-portfolio, projekt
- Pięć strategii oceniania kształtującego, czyli jak zaplanować lekcję, aby zmotywować uczniów do uczenia się
- Od refleksji do recenzji, czyli samoocena uczniowska, ocena kolezeńska i informacja zwrotna nauczyciela
Czas trwania: 5-10 godzin
Program kursu:
- Współpraca nauczycieli w organizacji procesów edukacyjnych
- Planowanie i realizacja wspólnych działań
- Uczenie się jako proces – wymiana doświadczeń w grupie
- Nauczanie jako proces interdyscyplinarny
Czas trwania: 5-10 godzin
Program kursu:
- Wyzwania jakie stawia szkoła przed nauczycielami
- Zespół nauczycielski jako zasadniczy czynnik demokratycznej szkoły
- Uczenie się od siebie w pracy zespołu nauczycieli
Czas trwania: 5-10 godzin
Program kursu:
- Jak zachęcić rodziców do stałej współpracy
- Rozwijanie partnerstwa szkoła – rodzice
- Tworzenie wspólnej strategii rozwoju szkoły
Czas trwania: 5-10 godzin
Program kursu:
- Wprowadzenie do problematyki kultury żywego słowa, teorii komunikacji, wyjaśnienie podstawowych pojęć z zakresu logopedii mdialnej
- Przegląd zasad wymawiania
- Podstawy wymowy scenicznej
- Zasady poprawnego akcentowania
- Frazowanie wypowiedzi
- Intonacja (stożek intonacyjny, kadencja i dekadencja)
- Modulacja głosu
- Ćwiczenie prawidłowej emisji: podczas recytowania poezji (ćwiczenia intonacji, pauz mownych)
- Ćwiczenie prawidłowej emisji: podczas publicznych wystapień(znakowanie tekstu przeznaczonego do czytania, sztuka mówienia, autoprezentacja mówcy)
- Ćwiczenia dykcji
Czas trwania: 5-10 godzin
Program kursu:
- Jak opracować scenariusz projektu edukacyjnego
- Projektowanie zadań dla nauczycieli
- Projektowanie zadań dla uczniów
Czas trwania: 5-10 godzin
Program kursu:
- Kształcenie umiejętności wykorzstania EWD do ewaluacji pracy nauczycieli
- Wykorzstanie wniosków z ewaluacji wewnetrznej i zewnętrznej szkoły
- EWD miarą efektywności nauczania w szkole
Czas trwania: 5-10 godzin
Program kursu:
- Pszerzenie kompetencji nauczycieli w zakresie wczesnej diagnozy rozwoju i gotowości szkolnej
- Dopasowanie metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych ucznia
- Procesy uczenia się i osiągania sukcesów edukacyjnych przez uczniów
Czas trwania: 5-10 godzin
Program kursu:
- Analiza podstawy programowej
- Plan realizacji
- Wdrażanie podstawy programowej i ewaluacja podejmowanych działań
Czas trwania: 5-10 godzin
Program kursu:
- Zmiany w prawie oświatowym
- Analiza aktualnych rozporządzeń MEN
Czas trwania: 5-10 godzin
Program kursu:
- Struktura szkolnictwa zawodowego od 2012 r.
- Standardy kwalifikacji zawodowych
- Nowe podstawy programowe
- Programy nauczania po wprowadzeniu zmian
- Zmiany dotyczące egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe
Czas trwania: 15-25 godzin
Program kursu:
- Modułowe programy nauczania
- Metody pracy z uczniami
- Dostosowywanie bazy dydaktycznej do realizacji programów modułowych
- Kwalifikacje i kompetencje nauczycieli realizaujących programy modułowe
- Szkolenie zawodowe w oparciu o wpsółpracę z partnerami z poza szkoły
Czas trwania: 15-25 godzin
Program kursu:
- Zadania nauczyciela w zakresie prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania wynikające ze zmian w prawie oświatowym
- Zasady sprostowania błędów i pomyłek w dziennikach, arkuszach ocen, swiadectwach itp.
- Oświadczenia rodziców/uczniów w sprawie uczestniczenia uczniów w niektórych zajęciach
Czas trwania: 6-12 godzin
Program kursu:
- Prawne podstawy normujące instrukcję kancelaryjną
- Obowiązki szkół i placówek oświatowych w w/w zakresie
- Podstawowe pojęcia kacelaryjno-archiwalne
- Rodzaje dokumentacji
- Systemy kancelaryjne
- Instrukcja kancelaryjna
- Obieg akt
- Kancelaryjna postać pisma
- Archiwizowanie dokumentacji
Czas trwania: 6-12 godzin
Program kursu:
- Pedagogiczna diagnoza gotowości szkolnej
- Diagnoza ryzyka dysleksji
- Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna dyskalkulii
- Diagnoza lateralizacji
Czas trwania: 8-16 godzin
Program kursu:
- Pojęcie asertywności
- Kształtowanie zachowań asertywnych
- Asertywnośc nauczyciela w kontaktach z rodzicami i uczniami
- Wyznaczenie i poszanowanie granic w relacjach nauczyciel-rodzic, nauczyciel-uczeń
- Rola pozytywnego myślenia
Czas trwania: 8-16 godzin
Program kursu:
- Cechy ucznia zdolnego i utalentowanego
- Wieloczynnikowy model zdolności F. Monksa
- uczeń zdolny w szkole
- Praca z uczniem utalentowanym
- Wspieranie rozwoju twórczego ucznia
Czas trwania: 6-12 godzin
Program kursu:
- Diagnoza wielorakich inteligencji
- Diagnoza typów sensorycznych
- Planowanie pracy adekwatnie do zdiagnozowanego zespołu uczniów
- Wpływ stylów uczenia się na sukcesy szkolne
Czas trwania: 8-16 godzin
Program kursu:
- Stres – przyczyny i skutki
- Diagnzoza indywidulanych zasobów antystresowych
- Skuteczne metody radzenia sobie ze stresem
- Syndrom wypalenia zawodowego
- Budowanie pozytywnej samooceny
- Zawodowe grupy wsparcia
Czas trwania: 8-16 godzin
Program kursu:
- Charakterystyczne cechy zespołu Aspergera
- Problemy dzieci z zespołem Aspergera na poszczególnych etapach nauczania
- Techniki pracy z uczniem cierpiącym na Zespół Aspergera
- Tolerancja jako podstwa integracji zespołu klasowego
Czas trwania: 8-20 godzin
Program kursu:
- Diagnoza FAS
- Cechy ucznia z zespołem FAS
- Rola nauczyciela w diagnozie FAS
- „Budowanie” na możliwościach dziecka
- Sposoby nauczania
- Sposób działania JETS
Czas trwania: 8-20 godzin
Program kursu:
- Struktura Podstawy Programowej Kształcenia Zintegrowanego – co się zmieniło?
- Cele zmian programowych
- Co powinien umieć uczeń kończący I klase i III klasę szkoły podstwowej?
- Rozwój dziecka sześcioletniego i jego diagnoza
Czas trwania: 8 godzin
Program kursu:
- Metody nauczania a metody wspierania edukacyjnego
- Podział metod edukacji wczesnoszkolnej
- Propozycje metod i form pracy z dzieckiem 6-letnim
Czas trwania: 8 godzin
Program kursu:
- Zmiany programowe
- Nauczyciel w roli twórcy
- Tworzenie programów nauczania na poziomie klasy
Czas trwania: 8 godzin
i wspomaganie dzieci pięcioletnich w osiąganiu gotowości
do podjęcia nauki w szkole
Program kursu:
- Główne założenia programowe związane z obniżeniem wieku obowiązku szkolnego
- Kryteria Gotowości Edukacyjnej Pięciolatka i Skala Gotowości szkolnej
- Analiza i interpretacja wyników obserwacji metodą SGS oraz informowanie rodziców o gotowości dziecka do nauki w szkole
- Współpraca dyrektorów z organem prowadzacym i nadzorującym placówkę w zakresie wprowadzanych zmian
Czas trwania: 8 godzin
w edukacji wczesnoszkolnej
Program kursu:
- Rola zabawy w rozwoju i wychowaniu dziecka w wieku wczesnoszkolnym
- Stymulacja rozwoju dziecka
- Planowanie i wykorzystywanie metod twórczych i metod aktywizujących
Czas trwania: 15 godzin
i orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego w związku
z realizacją przez nauczyciela podstawy programowej
Program kursu:
- Praca na usprawnianie analizatorów
- Zasady pracy w obrębie wskazanych niepełnosprawności
- Metody aktywizujące i wspomagające pracę z uczniem niepełnosprawnym w nauczaniu różnych przedmiotów
- Rodzaje niepełnosprawności i trudności w uczeniu się dziecka
- Dokumentowanie pracy z uczniem, współpraca z innymi specjalistami terapeutami i rodzicami ucznia
Czas trwania: 15 godzin
rozwoju każdego ucznia
Program kursu:
- Definicje i modele uzdolnień
- Narzędzia do diagnozowania uzdolnień. Metody pracy z uczniem uzdolnionym z uwzględnieniem metody projektu
- Konstruowanie szkolnych programów wspierania zainteresowań i rozwijania postaw twórczych
Czas trwania: 15 godzin
Program kursu:
- Diagnozowanie umiejętności ucznia
- Analiza wyników sprawdzianów
- EWD i programy naprawcze
Czas trwania: 8 godzin
Program kursu:
- Ewaluacja edukacyjna i jej rodzaje
- Ewaluacja wewnętrzna poziomów wymagań
- Obiekt ewaluacji
- Etapy procesu ewaluacyjnego
- Projektowanie ewaluacji (określenie problemów badawczych, kryteria ewaluacji, metodologia, dobór próby)
- Zbieranie i analiza danych
- Raport ewaluacyjny
Czas trwania: 8 godzin
Program kursu:
- Zapoznanie z modelem Porozumienia Bez Przemocy Marshalla Rosenberga
- Refleksja nad systemem wartości wynikającym z PBP
- Rozpoznawanie i wyrażanie uczuć
- Identyfikacja potrzeb tkwiących u źródła naszych uczuć
- Poznanie schematu komunikacji bez przemocy
- Zapobieganie i rozwiązywanie konfliktów poprzez nawiązywanie kontaktu empatycznego
Czas trwania: 8 godzin
Program kursu:
- Praca z uczniem na lekcji metodami aktywizującymi
- Metody aktywizujące na lekcjach wychowawczych
- Organizacja pracy w grupach
- Opracowanie katalogu zasad metodami aktywizującymi
- Ocenianie uczniów pracujących metodami aktywizującymi
Czas trwania: 6-16 godzin
Program kursu:
- Potrzeby czytelnicze dzieci
- Modele postępowania biblioterapetycznego
- Zastosowanie biblioterapii w pracy z dziećmi
- Zabawy edukacyjne i czytelnicze
Czas trwania: 24 godziny
i własnych
Program kursu:
- Przepisy prawne
- Konstruowanie programów autorskich i własnych
- Ewaluowanie programu
Czas trwania: 8-16 godzin
zachowań uczniów, wychowanków
Program kursu:
- Pojęcia i klasyfikacja zaburzeń zachowań uczniów i wychowanków
- Przyczyny zaburzeń zachowań uczniów, metody diagnozowania zaburzeń
- Konstruowanie szkolnej diagnozy zaburzeń zachowań uczniów i wychowanków
- Korygowanie i modelowanie zachowań uczniów i wychowanków. Metody pracy terapeutycznej.
Czas trwania: 10-20 godzin
obowiązujących przepisów (prawo oświatowe)
Program kursu:
- Zadania szkoły w świetle ustawy o systemie oświaty
- Wybrane zagadnienia z Karty Nauczyciela
- Dokumentowanie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opikuńczej szkoły
- Zadania szkoły (nauczycieli) w świetle rozporządzenia o bhp w szkole
- Podstawy prawne współpracy z rodzicami
- Ustawa o finansach publicznych i odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
- Ustawa o zamówieniach publicznych
- Dokumenty wewnątrzszkolne
Czas trwania: 10-20 godzin
Program kursu:
- Analiza rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym pod kątem określenia zadań do koncepcji pracy szkoły
- Sposoby badania oczekiwań środowiska wobec szkoły
- Określenie zadań i ich poziomów wymagań oraz sposobu ich realizacji
- Roczny plan pracy szkoły
Czas trwania: 10 godzin
– komunikacja w sytuacjach konfliktowych
Program kursu:
- Aktywne słuchanie – cechy dobrego słuchacza
- Bariery komunikacyjne
- Kategorie komunikatów wg. T. Gordona
- Komunikacja niewerbalna
- Strategie rozwiązywania konfliktów
- Kategorie zachowań interpersonalnych
- Asertywność – przyjmowanie i wyrażanie krytyki
- Zasady prowadzenia negocjacji, style i błędy negocjowania
- Komunikacja z rodzicem/uczniem trudnym
Czas trwania: 20 godzin
Program kursu:
- Jak wykorzystać wiedzę o funkcjonowaniu mózgu w procesie uczenia/nauczania
- Organizowanie miejsca pracy
- Zasady rządzące zapamiętywaniem wiadomości uporządkowanych logicznie oraz niepowiązanych ze sobą
- Jak uczyć się poprzez czytanie
- Zasady powtarzania
- Mnemotechniki
Czas trwania: 8-10 godzin
Program kursu:
- Ocenianie dziś – mocne i słabe strony
- Funkcje oceniania
- Ocenianie kształtujące – motywowanie uczniów
- Samoocena uczniów i jej rola
- Najczęstrze błędy w ocenianiu
- Psychologiczne aspekty oceniania – dla uczniów i nauczycieli
Czas trwania: 6 godzin
edukacyjno-terapeutycznego (IPT-E), terapeutycznego
Program kursu:
- Podstawy prawne pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- Konstruowanie programów
- Dostosowanie indywidualnych wymagań uczniów do możliwości poznawczo-emocjonalnych
Czas trwania: 10-16 godzin
Program kursu:
- Zaburzenia percepcyjno-motoryczne, wieloprzyczynowość trudności
- Rodzaje zaburzeń dyslektycznych (zaburzenia słuchowe, ruchowe)
- Zasady pracy edukacyjnej i wyrównawczej z uczniem dyslektycznym
- Przygotowanie uczniów dyslektycznych do egzaminów zewnętrznych
Czas trwania: 10 godzin
Program kursu:
- Przyczyny zaburzeń ADHD
- Praca z rodzicami ucznia z nadpobudliwością psychoruchową
- Praca edukacyjna i wychowawcza z uczniem z ADHD
Czas trwania: 5 godzin
Program kursu:
- Diagnozowanie stylu uczenia się ucznia
- Rozwijanie różnych rodzajów inteligencji u ucznia
- Trening twórczości
- niekonwencjonalne metody aktywizowania ucznia
Czas trwania: 8-16 godzin
Program kursu:
- Strategie profilaktyczne
- Elementy monitoringu
- Podejmowanie nowych działań wychowawczych i profilaktycznych
Czas trwania: 8-16 godzin
Program kursu:
- Fundusze strukturalne w obszarze edukacji
- Tworzenie i analiza projektów edukacyjnych
- Opracowanie wniosków
Czas trwania: 8-16 godzin
– diagnozowanie i zapobieganie
Program kursu:
- Przepisy administracji rządowej w sprawie działań przeciwko przemocy w szkołąch i placówkach oświatowych.
- Agresja, rodzaje agresji. Wpływ wychowania na kształtowanie i rozwój zachowań agresywnych.
- Metody eliminowania i zastępowania agresji.
- Trening wnioskowania moralnego. metody relaksacyjne.
- Zasady postępowania ze sprawcą i ofiarą przemocy. Zasady rozmowy terapeutycznej.
- Procedury postępowania w sytuacjach przeciwdziałania uzaleznieniom i przemocy.
- Zasady pisania programów profilaktycznych oraz pism do instytucji w sprawie wychowanków, przygotowanie programu.
Czas trwania: 10-20 godzin
Program kursu:
- Konflikt i jego dynamika
- Narzędzia roziwązywania konfliktu
- Dydaktyczne strategie rozwiązywania konfliktów
- Szacunek dla podobieństw i różnic
Czas trwania: 5-15 godzin
Program kursu:
- Hierarchia legitymowanych źródeł prawa
- Akty prawa oświatowego
- Akty prawa wewnątrzszkolnego
- Konstrukcja szkolnych aktów prawnych
Czas trwania: 10 godzin
Program kursu:
- Rola i zadania rodziny
- Mechanizmy rozwoju choroby alkoholowej
- Wpływ choroby alkoholowej na funkcjonowanie rodziny
- Dzieci w rodzinie alkoholowej
- Zasady pracy z dzieckiem z rodziny alkoholowej
Czas trwania: 8-20 godzin
Program kursu:
- Organizacja nadzoru pedagogicznego dyrektora placówki oświatowej
- Zarządzanie jakością pracy placówki oświatowej
- Hospitacja, monitoring, ewaluacja nadzoru pedagogicznego
Czas trwania: 8 godzin
Program kursu:
- Jak napisać instrukcję do projektu
- Jak realizować przedsięwzięcie
- Prezentacja i ocena projektu
Czas trwania: 5-15 godzin
Program kursu:
- Aktywność jako podstawowy warunek uczenia się i rozwoju myślenia
- Diagnoza stylów uczenia się
- Metody wspierające rozwój myślenia dziecka
- Charakterystyka typów myślenia
Czas trwania: 10 godzin
Program kursu:
- Zachowania interpersonalne- agresywne, uległe, manipulacyjne, asertywne
- Komunikacja interpersonalna
- Konflikty interpesonalne
- Procedury rozwiązywania konfliktów: mediacje, negocjacje
Czas trwania: 10-30 godzin
Program kursu:
- Sposoby monitorowania pracy szkoły
- Projektowanie ewaluacji w zakresie efektów kształcenia w placówce, procesów współdziałania ze środowiskiem i zarządzania placówką
Czas trwania: 8-16 godzin
Program kursu:
- Diagnoza trudności dziecka w nauce
- Sposoby radzenia sobie z trudnościami
- Planowanie wspierania rozwoju ucznia
Czas trwania: 8-16 godzin
Program kursu:
- Komunikacja interpersonalna
- Planowanie pracy
- Elementy pomiaru dydaktycznego. Ocena w procesie nauczania i uczenia się
- Metody aktywizujace uczniów w procesie nauczania i uczenia się
Czas trwania: 10-20 godzin
Program kursu:
- Charakterystyka ucznia zdolnego
- Zasady pracy pedagogicznej z uczniem zdolnym
- Formy i metody pracy z uczniem zdolnym
- Konstuowanie programów indywidualnych dla ucznia
Czas trwania: 8-15 godzin
Program kursu:
- Podstawowe wiadomości z zakresu terminologii prawnej i systemów prawnych. Prawo Konstytucyjne. Prawo karne i cywilne.
- Nieletni w systemie prawnym
- Programy profilaktyczne przeciwdziałania przestępczości nieletnich. Interwencja kryzysowa.
Czas trwania: 8-15 godzin
Program kursu:
- Podstawowe elementy projektu
- Szczegółowa charakterystyka projektu
- Planowanie projektu
- Opracowanie budżetu projektu
- Monitoring i ewaluacja projektu
Czas trwania: 10-20 godzin
Program kursu:
- Trening umijętności interpersonalnych
- Warsztat umijętnosci wychowawczych
- Warsztat umiejętności rozwiązywania konfliktów i negocjowania
- Warsztat umiejętności budowania autorytetu nauczyciela
- Warsztat współpracy z rodzicami
Czas trwania: 15-25 godzin
Program kursu:
- Potrzeby współpracy szkoły z rodzicami uczniów
- Jak projektować spotkanie wychowawcy z rodzicami?
- Spotkanie z rodzicami – konstruowanie programu i konspektu spotkania
- Ewaluacja spotkania
Czas trwania: 6-10 godzin
Program kursu:
- Rozbudzenie potencjału umysłowego ucznia
- Praca mózgu – wykorzystanie obu półkul
- Techniki rozwijania kreatywności
- Scenariusz zajęć rozwijania kreatywności
Czas trwania: 5-10 godzin
L.p. | Proponowana tematyka | Liczba godzin |
Nadzór pedagogiczny w kontekście wymagań MEN | 8-20 | |
Praca nauczyciela w klasach integracyjnych | 6-18 | |
Wykorzystanie wyników z egzaminu maturalnego do podnoszenia jakości pracy | 10-20 | |
Działania twórcze w edukacji wczesnoszkolnej | 5-10 | |
Skuteczne reagowanie na przypadki agresji wśród uczniów | 6-10 | |
Jak byż twórczym i przełamywać bariery w myśleniu i działaniu? | 6-10 | |
Mediacja jako sposób rozwiązywania konfliktów w domu i szkole | 5-10 | |
Prowadzenie rozmów interwencyjnych z uczniami, rodzicami i nauczycielami | 5-10 | |
Łagodzenie konfliktów w szkole | 5-10 | |
Motywowanie siebie i innych | 5-10 | |
Emisja głosu z elementami estetyki mowy | 5-10 | |
Techniki skutecznego uczenia | 5-10 | |
Jak budowac konstruktywne relacje między uczniami? | 5-10 | |
Studium przypadku – metody i techniki | 10 | |
Z rodzicami w szkole – wiedzieć, rozumieć, współpracować | 8-16 | |
Narzędzia badania jakości pracy szkoły | 8 | |
Samoocena pracy nauczyciela oraz procedury mierzenia jakości własnej pracy | 10-18 | |
Konstruowanie raportu badania jakości pracy i programu naprawczego placówki | 8 | |
Dokumentowanie rozwoju zawodowego | 12 | |
Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli | 6 | |
Przedmiotowy system oceniania | 8 | |
Praca z uczniem sprawiającym trudności | 10 | |
Twórcza aktywizacja w nauczani i uczeniu się | 10 | |
Trening twórczości | 6-16 | |
Wewnętrzne badanie jakości pracy ucznia a standardy egzaminacyjne | 8 | |
Narzędzia pomiaru dydaktycznego | 10 | |
Konstruowanie programu profilaktycznego szkoły | 8 | |
Szkoła dla rodziców | 10 | |
Gry i zabawy integracyjne dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym | 10 | |
Konstruowanie programów autorskich | 8 | |
Jak przygotować ucznia do egzaminu sprawdzającego gimnazjalnego? | 6-12 | |
Jak przygotować ucznia do sprawdzianu kompetencji w szkole podstawowej? | 6-12 | |
Wewnętrzne badanie jakości w pracy szkół specjalnych i placówek opikuńczo-wychowawczych | 8 | |
Metody ewaluacji w procesie WDN | 6 | |
Test, jako narzędzie badania jakości nauczania | 10 | |
Praca z uczniem z zaburzeniami emocjonalnymi, niedostosowanym społecznie | 8 | |
Rozpoznanie potrzeb edukacyjnych ucznia | 12 | |
Kierownik wyciwczek szkolnych | 10 | |
Kierownik placówek wypoczynku dla dzieci i młodzieży | 10 | |
Doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela wychowawcy | 6 | |
Style i formy współpracy szkoły ze środowiskiem ucznia | 6 | |
Ścieżka międzyprzedmiotowa w szkole ponadgimnazjalnej | 8-24 | |
Kompetencje nauczyciela-wychowawcy-doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela | 8-24 | |
Muzykoterapia w praktyce pedagogicznej | 8 | |
System bezpieczeństwa w szkole w sytuacji kryzysu i zagrożenia | 14 | |
Globalizacja i jej wpływ na współczesną szkołę | 6-8 | |
Zarządzanie europejskimi projektami edukacyjnymi | 8 | |
Emisja głosu | 8 | |
Konstruowanie programów zajęć pozalekcyjnych | 8 | |
Kierownik „Zielonej szkoły” | 12 | |
Rozwijanie inteligencji emocjonalnej u ucznia | 6-12 | |
Projekt jako metoda rozbudzania kreatywności u ucznia | 6-15 | |
Zarządzanie pracą Samorządu Uczniowskiego w szkole | 6-12 | |
Samorząd Uczniowski nauką demokracji obywatelskiej | 6-15 | |
Ewaluacja pracy nauczyciela wychowawcy klasowego | 6-12 | |
Przepisy przeciwpożarowe | 3-8 | |
Szkoła jako instytucja prawna | 6-10 |