Szkolenie skierowane do dyrektorów, wicedyrektorów i innych pracowników kadry kierowniczej
Cel szkolenia: Zapoznanie z podstawami prawnymi kontroli zarządczej, zapoznanie z praktycznymi aspektami kontroli zarządczej i zarządzanie ryzykiem w jednosce
Program kursu:
- Kto odpowiada za wdrażanie kontroli zarządczej?
- Jak udokumentować zarządzanie ryzykiem?
- Jak dokumentować wdrożenie środków zaradczych?
- Jak monitorować i oceniać kontrolę zarządczą?
Czas trwania: 8 godz.
Program kursu:
- Rodzaje planów
- Planowanie z przyszłości
- Konstruowanie planów
- Indywidualny plan działania
Czas trwania: 5 -10 godz.
Program kursu:
- Dobór tematyki projektów
- Jakie działania podejmują wychowankowie w działaniach projektowych
- Rozwijanie kreatywności uczniów w pracy nad projektem
Czas trwania: 5 godz.
Program kursu:
- Struktura, założenia oraz pojęcia niezbędne w prowadzeniu zajęć teatralnych
- Prezentacja najważniejszych elemetów techniki aktorskiej
- Mowa jako werbalny środek ekspresji – podstawy dykcji
- Ekspresja ciała jako środek niewerbalnego przekazu
- Analiza i interpretacja tekstu
- Organizacja sytuacji scenicznych
- Budowanie postaci i jej wiarygodność
- Rola rekwizytu w spektaklu teatralnym
- Jak przygotować ucznia do występu publicznego
- Doskonalenie umiejętności budowania krótkich scenariuszy
- Przygotowanie i przedstawienie krótkiej formy scenicznej
Czas trwania: 5 – 10 godz.
Program kursu:
- Komunikacja interpersonalna
- Planowanie pracy
- Elementy pomiaru dydaktycznego. Ocena w procesie nauczania i uczenia się.
- Metody aktywizujące uczniów w procesie nauczania i uczenia się
Czas trwania: 10-20 godz.
Program kursu:
- Zmiany programowe
- Zasady konstruowania programów nauczania
- Nauczyciel w roli twórcy
- Tworzenie programów nauczania na poziomie klasy
Czas trwania: 8 godz.
Program kursu:
- Pojęcie ewaluacji
- Procedura i narzędzia ewaluacji wewnętrznej
- Ewaluacja jako instrument rozwoju organizacyjnego szkoły/placówki
- Struktura raportu ewaluacyjnego
- Metaewaluacja
Czas trwania: 8-16 godz.
Program kursu:
- Prawne aspekty badań osiągnięć uczniów, procedury i metody badań, regulamin badań wewnątrzszkolnych, dokumentowanie badań, ewaluacja wewnątrzszkolnego systemu badań
- Analiza wyników egzaminów zewnętrznych
- Interpretacja wyników, opracowanie wniosków i ich uwzględnianie w planowaniu pracy nauczycieli i szkoły
Czas trwania: 20 godz.
Program kursu:
- Regulacje prawne związane z pomocą psychologiczno – pedagogiczną organizowaną na terenie przedszkoli, szkół i placówek oświatowych
- Zasady funkcjonowania szkolnych zespołów ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych
- Analiza opinii i orzeczeń poradni psychologiczno – pedagogicznych w aspekcie konstruowania KJPU i IPET
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do stwierdzonych dysfunkcji – praktyczne wskazówki dla nauczycieli
- Plan działań wspierajacych jako element działań pomocy psychologiczno – pedagogicznej
Czas trwania: 10-20 godz.
Program kursu:
- Podstawy prawne w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- Dostosowanie indywidualnych wymagań uczniów do możliwości poznawczo-emocjonalnych
- Konstruowanie indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego(IPET)
- Plan Działań Wspierających
Czas trwania: 8-16 godz.
Program kursu:
- Zróżnicowanie systemów oceniania wewtętrznego i zewnętrznego
- Ocenianie jako element procesu dydaktycznego
- Metody porównywania efektów kształcenia poprzez ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne
- Opracoanie planu działań wspierających ucznia
Czas trwania: 8-16 godz.
Program kursu:
- Podstawa programowa na tle innych aktów prawnych
- Budowa podstawy programowej
- Analiza zapisów treści podstawy programowej pod kątem zadań i obowiązków każdego nauczyciela
- Zalecane warunki i sposby realizacji metod, form i organizacji pracy oraz środków dydaktycznych wykorzystywanych w procesie edukacyjnym
- Narzędzia monitorowania realizacji podstawy programowej – ilościowe i jakościowe
Czas trwania: 5 godz.
Program kursu:
- Analiza zainteresowań, umiejętności i predyspozycji zawodowych ucznia
- Rynek usług edukacyjnych
- Zawody w kontekście rynku pracy
Czas trwania: 5-10 godz.
Program kursu:
- Programy nauczania – aspekt prawny
- Konstruowanie programów „krok po kroku”
- Autoocena programu
Czas trwania: 8 godz.
Program kursu:
- Prawne uwarunkowania tworzenia zespołów nauczycielskich w szkołach i placówkach
- Rodzaje zespołów działających w szkołach i placówkach
- Procedura tworzenia i działania zespołów nauczycielskich
- Przykładowa dokumentacja zespołów nauczycielskich
- Integracja zespołów nauczycielskich
Czas trwania: 8 godz.
Program kursu:
- Komunikacja interpersonalna kluczem do efektywnego wspomagania nauczyciela
- Rola obserwacji zajęć w rozwoju zawodowym nauczyciela
- Inne formy wspomagania nauczyciela
Czas trwania: 5 godz.
Program kursu:
- Ewaluacja w rozwoju organizacji szkoły
- Narzędzia, metody i techniki badania
- Raport i co dalej?
Czas trwania: 5-15 godz.
– warsztat pracy doradcy zawodowego
Program kursu:
- Prawny aspekt doradztwa edukacyjno – zawodowego ucznia klasy VII i VIII
- Metody wspomagania kariery edukacyjno – zawodowej ucznia, analiza zinteresowań, umiejętności i predyspozycji zawodowych ucznia
- Planowanie kariery zawodowej przy zastosowaniu narzędzi diagnostycznych
- Budowanie wewnątrzszkolnego systemu doradztwa edukacyjno – zawodowego, doradztwo edukacyjno – zawodowe w praktyce,
prezentacja atrakcyjnych zajęć z doradztwa edukacyjno – zawodowego
Czas trwania: 5-15 godz.
Program kursu:
- Nauczyciel szkoły zawodowej w zieniającej się rzeczywistości
- Edukacja zawodowa w kontekście realizacji szkoła – rynek pracy
- Promocja szkolnictwa zawodowego w środowisku
Czas trwania: 5-10 godz.
Program kursu:
- Podstawy formalno – prawne modyfikacji podstaw programowych
- Wpływ modyfikacji podstawy programowej na proces kształcenia
- Ścieżki rozwoju i możliwości uzyskania dodatkowych kwalifikacji w zawodach
Czas trwania: 5-15 godz.
Program kursu:
- Projekt eTwinning
- Narzędzia internetowe eTwinning
- Korzyści ze stosowania programu eTwinning
Czas trwania: 5-10 godz.
Program kursu:
- Projekt jako metoda nauczania
- Praca zespołowa w realizacji zadań projektowych
- Opracowanie zadań realizowanych w projekcie edukacyjnym
- Różne formy prezentacji zrealizowanych zadań projektowych
- Monitorowanie i ewaluowanie projektu
Czas trwania: 5-10 godz.
Program kursu:
- Typologia zachowań agresywnych
- Strategia radzenia sobie z agresją i przemocą
- Przyczyny i mechanizmy destrukcyjnychzachowań interpersonalnych
Czas trwania: 15 godz.
Program kursu:
- Podstawy prawne działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły
- Budowanie Szkolnego Programu Wychowania i Szkolnego Programu Profilaktyki
- Rozpoznawanie realnych zagrożeń i problemów występujących w szkole
Czas trwania: 15 godz.
dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
(ze szczególnym uwzględnieniem uczniów zdolnych)
Program kursu:
- Podstawy prawne konstruowania programów – procedury dopuszczania programu do realizacji
- Standardy edukacyjne i cele kształcenia uczniów zdolnych
- Zasady modyfikacji i ewaluacji programu nauczania
Czas trwania: 20 godz.
Program kursu:
- Organizacja pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- Ocenianie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- Sprawdzian i egzamin dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – zasady przeprowadzania
Czas trwania: 20 godz.
Program kursu:
- Planowanie nadzoru pedagogicznego
- Wybór metod i narzędzi
- Konstruowanie narzędzi do badania jakości pracy szkoły/placówki
- Monitorowanie i ewaluacja nadzoru pedagogicznego
Czas trwania: 15 godz.
Program kursu:
- Nauczyciel ekspertem uczenia się
- Skuteczne metody i formy uczenia sie i nauczania
- Gimnastyka mózgu z zastosowaniem kinezjologii edukacyjnej
Czas trwania: 12 godz.
Program kursu:
- Cele zajęć pozalekcyjnych
- Konstruowanie programu zajęć pozalekcyjnych
- Ewaluacja działań
Czas trwania: 8 godz.
Program kursu:
- Prawny aspekt innowacji
- Planowanie i wdrażanie innowacji i nowatorskich rozwiązań
- Ewaluacja innowacji
Czas trwania: 8 godz.
Program kursu:
- Planowanie rozwoju szkoły
- Zarządzanie jakością pracy szkoły
- Metody i techniki pomiaru jakości
- Praca w arkuszu kalkulacyjnym
- Standardy i wskaźniki jakości
- Wykorzystanie wyników pomiaru jakości pracy
- Tworzenia”księgi jakości”pracy szkoły
Czas trwania: 10-40 godz.
Program kursu:
- Narzędzia ewaluacji
- Diagnoza
- Twórcze rozwiązywanie problemów
- Autodiagnoza
- Współpraca z nadzorem pedagogicznym
Czas trwania: 10 godz.
Program kursu:
- Podstawowe pojecia pomiarowe
- Metody badania osiągnięć uczniów
- Ocenianie wewnątrzszkolne i zewnętrzne
- Konstruowanie przedmiotowego systemu oceniania
- Plan wynikowy
Czas trwania: 10-40 godz.
Program kursu:
- Narzędzia pomiaru osiągnięć uczniów
- Pomiar wyników kształcenia
- Analiza wyników testowania
- Wykorzystanie wyników pomiaru
- Pomiar dydaktyczny w szkole, a standardy egzaminów zewnętrznych
Czas trwania: 10-40 godz.
Program kursu:
- Prezentacja metod usprawniających techniki czytania
- Techniki usprawniające pisanie
- Elementy treningu ortograficznego
Czas trwania: 25 godz.
Program kursu:
- Programy wspólnotowe
- Projekty wykorzystania środków UE
- Europejskie Kluby Młodych
- Metodyka nauczania edukacji europejskiej
Czas trwania: 10-40 godz.
Program kursu:
- Znaczenie edukacji kulturowej w kształtowaniu osobowości dzieci i młodzieży
- Kształcenie interdyscyplinarne w procesie edukacji kulturowej
- Europejskie wartości kulturowe w zyciu narodu i lokalnych społeczności
- Kultura regionu wartoscią edukacyjną i wychowawczą
Czas trwania: 10 godz.
Program kursu:
- Przepisy prawne
- Budowa, tworzenie i modyfikacja programu
- Realizacja i ocena programu
Czas trwania: 20 godz.
Program kursu:
- Konstruowanie testów ponadprzedmiotowych
- Tworzenie sprawdzianów zgodnie z najnowszymi tendencjami w zakresie pomiaru dydaktycznego
- Analiza wyników testowania
Czas trwania: 30 godz.
Program kursu:
- Projekt edukacyjny – projektowanie i realizacja
- Praca w zespole międzyprzedmiotowym
- Zastosowanie projektu edukacyjnego w programie prcy szkoły
Czas trwania: 10 godz.
Program kursu:
- Komunikacja społęczna
- Nadzór pedagogiczny
- Planowanie programu pracy szkoły
- Monitoring w szkole
- Ewaluacja szkoły
Czas trwania: 20 godz.
Program kursu:
- Definicja dysleksji rozwojowej (dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia)
- Charakterystyczne cechy zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych, językowych, emocjonalnych i ich rola w powstawaniu specyficznych trudności w uczeniu się
- Modele diagnozy dysleksji – charakterystyka funkcjonowania szkolnego ucznia dyslektycznego
- Terapia dzieci i młodzieży z trudnościami dyslektycznymi. Zasady pracy terapeutycznej
- Podstawowe przepisy prawne resortu oświaty określające zasady i warunki postępowania z uczniem dyslektycznym na terenie klasy
Czas trwania: 27 godz.
Program kursu:
- Zapoznanie z aktami prawnymi normującymi przeprowadzanie egzaminu zewnętrznego potwierdzającego kwalifikacje zawodowew
- Struktura i forma egzaminu zewnętrznego potwierdzającego kwalifikacje zawodowe
- Zakres treści egzaminacyjnych
- Jak przygotować ucznia do samodzielnego rozwiązywania zadań dotyczących praktycznej części egzaminu?
Czas trwania: 20 godz.
w szkołach i funkcjonowanie doradztwa zawodowego
Program kursu:
- Jak byż dobrym doradcą – umiejętności interpersonalne
- Doradztwo edukacyjno – zawodowe
- Jak nauczyć uczniów szukać pracy, praca na własny rachunek
- Prawo pracy
- Praktyka w urzędzie pracy
Czas trwania: 25 godz.
Program kursu:
- Organizacja nadzoru pedagogicznego zgodnie z przepisami MEN
- Systemy jakości i strategia rozwoju poradni
- Ewaluacja i monitorowanie jakości pracy poradni
- Organizacja badania jakości pracy poradni
- Konstruowanie narzędzi badawczych, wykorzystanie wyników badania jakości pracy
Czas trwania: 40 godz.
L.p. | Proponowana tematyka | Liczba godzin |
Nowoczesne technologie informacyjne w edukacji | 30 | |
Diagnozowanie i korygowanie zaburzonych zachowań uczniów, wychowanków | 20 | |
Biblioteki jako szkolne pracownie multimedialne | 20 | |
Konstruowanie i ewaluacja indywidualnych programó dla uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych | 16-20 | |
Polska Szkoła w Unii Europejskiej | 10 | |
Kurs dla wolontariuszy | 16 | |
Samorząd Uczniowski drogą do demokracji w szkole | 16-20 | |
Program wspierania edukacyjnego dzieci w wieku przedszkolnym | 15-20 | |
Z angielskim od dziecka | 30 | |
Nowa szkoła zawodowa | 40 | |
Edukacja prawna w szkolnych programach wychowawczych | 12-16 | |
Praca z uczniami z różnego rodzaju deficytami rozwojowymi | 8-16 | |
Praca z uczniami zdolnymi | 8-16 | |
Budowanie wewnątrzszkolnego systemu zapewniania jakości pracy szkoły | 8-16 | |
Doskonalenie metod mediacji i rozwiązywanie sytuacji konfliktowych | 8-16 | |
Uczestnictwo szkół w programach dofinansowanych przez Unię Europejską | 8-16 | |
Budowanie autorytetu nauczyciela | 8-16 | |
Zarządzanie jakością w placówce oświatowej | 8-16 | |
Projekt edukacyjny w pracy wychowawcy klasowego | 8-16 |