Program kursu:
- Rozwój mowy u progu rozpoczęcia nauki w szkole (dojrzałość szkolna)
- Mowa w normie
- Dysleksja
- Dysgrafia
- Dysfonia
- Zakres pomocy w pracy dydaktycznej. Zestaw ćwiczeń
- Typowe błędy w ocenie trudności u dziecka
- Przypadki koniecznej konsultacji z logopedą/lekarzem
Czas trwania: 6 godz.
Program kursu:
- Pojęcie i klasyfikacja opóźnionego rozwoju mowy
- Przyczyny i objawy samoistnego rozwoju mowy
- Trudności w nauce czytania i pisania
- Schemat diagnozwania opóźnionego rozwoju mowy
- Terapia logopedyczna dzieci z opóźnionym rozwojem mowy
Czas trwania: 6 godz.
Program kursu:
- Rola zabawy w rozwoju i wychowaniu dziecka w wieku wczesnoszkolnym
- Stymulacja rozwoju dziecka
- Planowanie i wykorzystanie metod twórczych i metod aktywizujących
Czas trwania: 15 godz.
Program kursu:
- Istota zabawy w kotekście rozwoju mowy, myślenia i aktywności
- Dziecko widzem – rozwijanie postaw twórczych w zakresie odbioru sztuki teatralnej
- Dziecko aktorem – uczenie wyrażania emocji na podstawie wchodzenia w role
- Budowanie pozytywnych relacji w grupie: ćwiczenia integracyjne, aktywizujące, pobudzajace kreatywność
- Ćwiczenia uruchamiające ekspresję werbalną i niewerbalną: niekonwencjonalne gry i zabawy teatralno – muzyczne jako tworzywo sceniczne
Czas trwania: 5-10 godz.
ścisłe zasady realizacji projektu
Program kursu:
- Opracowanie celów projektu
- Działania zespołowe uczniów
- Prezentacja projektu
Czas trwania: 5-10 godz.
edukacji wczesnoszkolnej
Program kursu:
- Na czym polegają wcześnie występujące trudności w uczeniu się?
- Jak dochodzi do powstawania wcześnie występujących trudności
w uczeniu się - Skuteczne sposoby pracy z dzieckiem- pomoc, wsparcie, rodzaje terapii.
Czas trwania: 15 godz.
w edukacji wczesnoszkolnej
Program kursu:
- Przyczyny występowania tych zaburzeń
- W jaki sposób i kiedy można je rozpoznawać?
- Jakie formy terapii są najskuteczniejsze?
- Praca z dzieckiem- obszary w zakresie których należy udzielić dziecku wsparcia
i zastosowac ukierunkowane metody pracy
Czas trwania: 15 godz.
Program kursu:
- Nauczanie matematyki a nowa podstawa programowa
- Zmiana metod i form pracy w nauczaniu matematyki
- Wspomaganie rozwoju czynności ważnych dla uczenia się matematyki
- Zabawy, gry, sytuacje zadaniowe w edukacji matematycznej.
Czas trwania: 15 godz.
Program kursu:
- Co to jest dojrzałość szkolna dziecka i dojrzałość placówek edukacyjnych
- Jakie są typowe 5-latki – co o nich powinniśmy wiedzieć?
- Dlaczego 5-latki i 6-latki tak się różnią od siebie – skok rozwojowy
- Jakie są typowe 6-latki – co o nich powinniśmy wiedzieć?
- Jak możemy poznawać dzieci i ich możliwości rozwojowe – metody poznawania
i oceniania poziomu rozwoju dzieci - Arkusz diagnozy dojrzałości szkolnej 5 i 6 latka
Czas trwania: 15 godz.
Program kursu:
- Cele ogólne i operacyjne
- Narzędzia pomiaru dydaktycznego
- Planowanie testu osiągnięć szkolnych ucznia
- Budowa zadań pisemnych
- Analiza jakościowa, ilościowa zadań
- Analiza i ocena testu
Czas trwania: 50 godz.
Program kursu:
- Rodzaje i objawy dysleksji i dyskalkulii rozwojowej
- Diagnozowanie dziecięcych kompetencji
- Nowe metody nauki czytania i pisania
- Zasady prowadzenia zajęć
- Etapy korekcji
- Budowa scenariusza zajęć
- Dobór ćwiczeń do poszczególnych rodzajów zaburzeń
Czas trwania: 30 godz.
w edukacji – prezentacje multimedialne
Program kursu:
- Obsługa i użytkowanie kamery internetowej, aparatu cyfrowego.
- Prawa autorskie. Piractwo komputerowe i legalność oprogramowania. Rozpoznawanie plagiatów.
- Pliki graficzne – konwersja i edycja, właściwości plików.
- Instalacja oprogramowania dodatkowego (Adobe Creator, PDF Creator). Tworzenie plików PDF.
- Instalacja oprogramowania dodatkowego (MS Windows Media Player, MS Windows PhotoStory).
- Konwersja plików audio do formatu MP3.
- Wideo-prezentacja na podstawie zdjęć z użyciem programu PhotoStory.
- Skanowanie dokumentów.
- Praca programem Movie Maker.
- Tworzenie prezentacji multimedialnych przydatnych do wykorzystywania
na lekcjach za pomocą programu PowerPoint
Czas trwania: 15 – 25 godz.
Program kursu:
- Muzyka i ruch w nauczaniu zintegrowanym
- Komputerowe programy do kl. I – III
- Dysleksja – etiologia, patomechanizmy, symptomatologia, dydaktyka i terapia
Czas trwania: 30 godz.
Program kursu:
- Uczeń 6-letni i 7-letni, zmiany rozwojowe
- Odkrywanie u dzieci tego co niepowtarzalne i najlepsze
- Wspieranie zdolności dziecka
Czas trwania: 8 godz.
Program kursu:
- Portret młodego Europejczyka a tożsamość europejska
- Aktywności europejskie młodych
- Projekty europejskie
- Pozyskiwanie funduszy UE
Czas trwania: 25 godz.
Program kursu:
- Rola muzyki w procesie lekcyjnym, dydaktycznym, wychowawczym
- Podstawy teoretyczne układów tanecznych
- Metodyka prowadzenia zajęć muzyczno – ruchowych
- Warsztaty taneczne
Czas trwania: 20 godz.
Program kursu:
- Wstęp do biblioterapii, biblioteka w szkole
- Biblioterapia jako rodzaj biblioterapii w procesie wspierania
i oddziaływania terapeutycznego - Metody poznania i integracji grupy
- Wykorzystanie utworu literackiego w kształtowaniu właściwych postaw
dzieci i młodzieży - Przeprowadzenie i omówienie zajęć biblioterapeutycznych
z wykorzystaniem tekstów literackich
Czas trwania: 20 godz.
Program kursu:
- Podstawy teoretyczne układów tanecznych
- Metodyka prowadzenia zajęć muzyczno – ruchowych
- Warsztaty taneczne
- Tworzenie układów tanecznych
Czas trwania: 18 godz.
– warsztaty wprowadzające do metody
Program kursu:
- Praca z dziećmi w młodszym wieku szkolnym
- Przygotowanie do zajęć z dziećmi niepełnosprawnymi, nadpobudliwymi psychoruchowo, autystycznymi,
upośledzonymi umysłowo, niewidomymi
i głuchymi
Czas trwania: 5 godz.
umysłowo w szkole masowej
Program kursu:
- Podstawowe pojęcia związane z upośledzeniem umysłowym
- Psychologiczna charakterystyka dzieci
- Metody i formy pracy z dzieckiem upośledzonym
Czas trwania: 5 godz.
Program kursu:
- Opracowywania arkuszy określających potrzeby specjalne uczniów
- Redagowania scenariuszy i konspektów zajęć dla klas integracyjnych
- Konstruowania kart osiągnięć postępów ucznia
- Konstruowania arkusza obserwacji zachowań ucznia w klasie integracyjnej
- Opracowywania kart umiejętności ucznia
Czas trwania: 25 godz.
propozycje rozwiązań metodycznych
Program kursu:
- Budowanie programu zajęć pozalekcyjnych – przepisy prawne
- Tworzenie, modyfikacja, realizacja i ocena programu
- Rozwiązania metodyczne – propozycje zajęć
Czas trwania: 10 godz.
Program kursu:
- Rola nauczyciela w pracy uczniów nad projektem
- Praca w grupach nad projektem
- Zadania uczniów do realizacji
- Prezentacja i ewaluacja projektu uczniowskiego
Czas trwania: 10 godz.
Program kursu:
- Rola tekstów literackich w pracy dydaktyczno – wychowawczej
- Poziomy rozumienia
- Formy pracy z tekstem literackim
- Literatura współczesna dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym
(polska i zagraniczna) – propozycje
Czas trwania: 10 godz.
Program kursu:
- Pojęcie zdolności i uzdolnień, uzdolnienia twórcze
- Diagnozowanie zdolności i postaw twórczych
- Syndrom nieadekwatnych osiągnięć jako niepowodzenie szkolne uczniów zdolnych
- Formy pracy, opieki nad uczniem zdolnym w klasach I – III
Czas trwania: 10 godz.
w nauczaniu zintegrowanym
Program kursu:
- Podstawowe usługi systemu operacyjnego, zarządzanie zasobami
- Redagowanie tekstów za pomocą komputera
- Podstawy pracy w Internecie
- Praca z programami multimedialnymi
- Tworzenie dokumentów rysunkowych
Czas trwania: 25 godz.
Program kursu:
- Komunikacja pomiędzy wychowawcą i dzieckiem, jej znaczenie w rozwoju dziecka
- Jak pomóc dzieciom, aby radziły sobie z własnymi uczuciami
- Jak stosować granice by zachować szacunek wobec siebie i dziecka
- Wspólne rozwiązywanie problemów: sześć krokó, które rozbudzają twórczy
zapał dzieci i ich zaangażowanie
Czas trwania: 5-10 godz.